Shak Rasam: Zelené ayurvedské smoothie

Přináším ti zázračný Shak Rasam neboli ayurvedský zeleninový džus – dle receptu od našeho Dr. Sharmy z Dharamshaly.

K čemu je Shak Rasam dobrý

Je to úchvatný, odlehčující, ale sytý pomocník hlavně protože:

  • odlehčí stravu a pročistí trávení (super na podzimní detox!)
  • doplní důležité vitaminy a minerály
  • pomůže v prevenci i léčbě metabolických poruch (nadváha, obezita, diabetes, PCOD…)
  • je to super zobání mezi jídly pro hladové Pitta osoby

Shak Rasam obsahuje hlavně hořkou chuť (Tikta viz 6 chutí dle Ayurvedy). Charaka hořkou chuť vysloveně doporučuje na metabolické poruchy a detox.

Hořká chuť očišťuje organismus od Amy (toxické, nadbytečné látky), protože vysušuje a otvírá kanály. Zároveň uklidňuje Pittu, takže působí proti zánětům a překyselení.

Jak a kdy si ho dát

Shak Rasam si můžeš dávat jak chceš často – jednou denně, ale klidně i víckrát!

Ayurveda doporučuje denní rutinu jménem Dincharya, která zahrnuje brzké probuzení (před 6:00), snídani kolem 8-9:00, oběd v případě hladu kolem 12-13:00 a brzkou večeři kolem 17:00.

Ať už jsi hladová Pitta, nebo řešíš metabolickou poruchu, je možné, že dostaneš hlad nebo silné chutě i mimo tato jídla. Přesně na ty chvíle se hodí Shak Rasam:

  • jako svačina mezi jídly
  • ráno po probuzení
  • večer jako druhá večeře (určitě ne později než kolem 19:00)

Pokud cítíš potřebu odlehčit, vyčistit trávení, zbavit se těžkosti či zahleněnosti… zkrátka, pokud chceš detox, ale netroufáš si na celodenní půst jen o vodě, můžeš Shak Rasam použít jako celodenní stravu místo hlavních jídel i svačin, a dát si tak snazší formu půstu.

Na co si dát pozor

Přemíra hořké chuti může kvůli vysoušení vyvolat zvýšení Vaty.

Takže pokud si dáváš Shak Rasam pravidelně, poslouchej svoje tělo: jakmile pocítíš známky suchosti, raději s konzumací přestaň. Tělo hlásí zvýšenou Vatu, v kterémžto stavu nechceš dělat žádný detox.

A teď už ten recept

Pro Shak Rasam, vyber si z každé kategorie vždy 1 věc, všechny je dohromady rozmixuj a bumbej:

  • Brihatshak (velká zelenina)

Jakákoli listová zelenina, čerstvý špenát, salát, kadeřávek, růžičková kapusta, okurka, …

  • Laghushak (malá zelenina)

Řapíkatý celer, listy koriandru, petržele, fenyklu, máty, bazalky, oregáno, klidně i kari listy

  • Aushad Dravya (léčivá bylinka či koření)

Kurkuma (pro metabolické poruchy, játra), zázvor (pro podporu Agni), skořice (pro lepší trávení cukrů, takže pro diabetiky), prášek Triphala (na zácpu), …

  • Beejam (oříšky, semínka) – max 1 lžíci

Dýňová semínka, melounová, chia, lněná, slunečnicová, mandle, kešu, vlašáky, … Vždy je lepší namočit přes noc, usnadňuje to jejich trávení!

  • Lavanam (sůl)

Himalájská sůl nebo Ajwain – stačí špetka, pomáhá to snížit Vatu (plynatost) ze vší té čerstvé zeleniny 🙂

  • Jambiram (citrus)

Citronová šťáva – pomůže vstřebávat některé minerály z listové zeleniny

  • Phalam (méně sladké ovoce)

Tady pozor. NE banán nebo mango, NE datle, fíky apod.

Místo toho tam hoď něco méně sladkého (cílíme na nízký glykemický index) – půl jabka nebo kiwi, granátové jabko, červenou řepu, kousek papáji nebo nějaké bobule

Takový Shak Rasam bude možná chutnat jinak než slaďoučký dezert z Fruitisima, ale zaručeně ti pomůže ulevit slinivce, játrům a ledvinám… a zbavit se přebytečné Amy z těla!

Takže na zdraví!

i.