Kotlíková zelenina

Moje každodenní závislost. Kdo by to byl řekl?

Už jste se někdy opravdu zamilovali do zeleniny? Jako fakt zuřivě, závislácky, každou buňkou svého těla?

Jestli ne, je na čase vyzkoušet novou ivousí lásku: „kotlíkovou“ zeleninu.

TIP: Nepotřebuješ nutně kotlík. Stačí pánev nebo hrnec.

Kde se vzala kotlíková zelenina?

To bylo tak. Celý loňský rok jsme do každodenní praxe uváděli ayurvedskou šestichuťovou stravu.

Podle ayurvédského principu na vyváženou stravu by na každém talíři měly být v podobném poměru zastoupeny výživné chutě (tj. kvalitní stavební prvky) a odlehčující chutě (tj. detoxifikující zelenina, vláknina)

Já, která si libuje na sladkém a výživném, jsem do té doby konzumovala zeleninu hlavně kořenovou, tedy zase převážně sladkou. To se velice rychle změnilo, když se zrodila kotlíková zelenina.

Martin totiž vyvinul rychlý a jednoduchý způsob, jak zpracovat velké množství odlehčující zeleniny do něčeho naprosto neodolatelného.

A od té doby ivous bez kotlíkovky nevydrží ani den.

Ingredience

Zjednodušeně:

Na kotlíkovku je potřeba olej, libovolná zelenina, zeleninový vývar a sůl, případně koření.

Detailněji:

  • Základ na oleji: slavné trio (pórek, mrkev a petržel)

Tohle trio, pokrájené na malé kousky či nudličky, zajistí báječnou základovou chuť, díky které není potřeba prakticky žádné koření. A hlavně se obejdete bez cibule a česneku, které Ayurveda v přemíře nedoporučuje.

  • HALDA odlehčující zeleniny (aspoň 3 další druhy)

S množstvím nešetři, scvrkne se to.

Výběr záleží na osobní preferenci, sezónní nabídce nebo zásobách v lednici. Mezi naše oblíbence patří řapíkatý celer, růžičková a obyč kapusta, brokolice, květák, pak choi, cuketa, bílá paprika, bílá ředkev a hlavně pan fenykl (nejvíc nejlepčejší zelenina na světě!).

Fantazii se meze nekladou, ale je super si vybírat podle Prakriti a Vikriti 😉

  • Možno i sladká zelenina či protein

Pro lahodnější, sladší chuť můžeme přihodit kousky dýně, bataty nebo jiné kořenové zeleniny. Pokud ve zbytku pokrmu chybí protein, dá se přidat i tofu, tempeh nebo uvařená luštěnina.

  • Vývar znamená úspěch

Zelenina je potřeba něčím zalít a nechat dusit. Nejúžasnějšího efektu dosáhneme se zeleninovým vývarem. Ten připravujeme pravidelně ze zbytků zeleniny, co by se jinak vyhodily – ze šlupek, jádřinců atd.

  • Sůl, případně koření

S vývarem často stačí sůl, max. kousek kurkumy, a je to blaho. S kořením to doporučuju nepřehánět, aby zelenina skutečně vynikla. Opět vybíráme ideálně dle Prakriti a Vikriti.

Pokud použiješ kapustu, květák a další nafukující potraviny, je super přihodit kousek kmínu nebo ajwainu pro lepší stravitelnost.

Postup

Jde to tak snadno, že jsem to zvládla i já:

  1. Pokrájej si všechnu zeleninu – něco na nudličky, něco na kostičky.
  2. Slavné trio (pórek, mrkev, petržel) hoď osmahnout na olej jako první.
  3. Po chvilce přihoď ostatní zeleninu, sůl a koření.
  4. Průběžně míchej a restuj vše na vyšší teplotě.
  5. Když je osmahnuto ku tvé libosti, zalij to vývarem, přiklop, ztlum plamen a nech podusit do měkka. Průběžně kontroluj a případně lehce podlévej.
  6. Když se vypaří / vcucne vývar a zelenina je měkká tak, jak ji chceš, servíruj jako přílohu k výživnému jídlu.
  7. Olizuj se blahem.

Míra osmahnutí a měkkosti záleží čistě jen na tobě. Někdo rád osmahlejší křupavější, já osobně miluju mazlavou a sliznatě měkkou verzi 🙂

Inspirace

Když začneš slavným triem a přihodíš k němu spoustu zeleného a něco bílého a něco oranžového, nikdy nezklameš 😉

Tu je pár vynikajících směsí pro inspiraci:

Vývarový TIP na závěr

Když už si budeš, stejně jako my, kotlíkovku připravovat každý den, nauč se nevyhazovat zbytky.

Místo toho si je střádej do misky, a když se naplní, uvař je ve vodě a sceď.

Výsledný vývar schraňuj v lednici a přilévej ho do kotlíkovky i do jakéhokoli jiného vaření na zvýraznění přirozené chuti 🧡

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *