Hatha Jóga

Cílem veškeré jógy je jednota. Jednota těla, mysli a prožívání. Jednota mého individuálního já a vyššího Já, univerzálního vědomí. Jedním slovem, osvícení.

Toho se dle starých indických textů dá dosáhnout mnoha způsoby, například skrz meditaci a harmonii dvou hlavních principů – solárního („Ha“, aktivní, mužský, horký princip) a lunárního („Tha“, pasivní, ženský, chladný princip).

K tomu přesně slouží Hatha Jóga (nebo přesněji řečeno Hatha Jóg – vysvětlení najdete tam, kde se vzala celá Jóg(a) ). Připravuje naše tělo i mysl k meditaci, čistí a vyrovnává energické kanály tak, aby naše levá strana (lunární) a pravá strana (solární) byly v harmonii.

Ať už vás k józe přivádí spirituální pohnutky, anebo se chcete jen protáhnout a cítit lépe, měli byste vědět, že Hatha Jóga zahrnuje mnohem víc, než jen fyzické pozice. Hatha je souborem celkem 6 typů technik a každá pravidelná jógová praxe by se měla dotknout všech z nich.

Asana

„Stiram Sukham Asanam“ (Asan je stabilní a pohodlná pozice)

Patanjali (Yoga Sutras)

Co je Asana? Představte si na chvilku své úžasné tělo, jak se zuby nehty snaží vydržet v bojovníkovi 1. Čůrek potu teče po zádech, obě nohy i ruce se klepou a sotva popadáte dech… Pravda je taková, že bohužel ještě v Asaně nejste. Zatím jen trénujete svoje tělo, aby se do Asany dostalo.

Když skutečně praktikujete Asanovou pozici, měli byste být schopni ji držet stabilně, tzn. klidně a jistě, ale také pohodlně – tak, abyste v ní mohli setrvat delší dobu a meditovat. Třeba 10 minut. Třeba hodinu. I víc.

Pranayama

Když se dech zatoulá, ani mysl není v klidu. Když ale zklidníte svůj dech, i mysl se uklidní, a tím dosáhnete delšího života. Proto byste se měli naučit svůj dech kontrolovat.

Hatha Yoga Pradipika

Pranayamu často chápeme jako dýchací techniky. V překladu ale slovo Pranayama znamená expanzi Prany, tedy rozšíření živoucí energie v těle. Množství a kvalitu Prany můžeme ovlivňovat různými způsoby. Nejsnazší cesta vede právě skrz ovládání dechu.

Při praxi Pranayamy narazíte na dýchací techniky, které vás zaktivují, zahřejí, připraví k akci, anebo naopak na uklidňující techniky, které vás zchladí a zjemní vaši energii. Existují i tzv. balancující Pranayamy – techniky, které ani neaktivují, ani neuklidňují, jen harmonizují a vyrovnávají tyto dvě základní části našeho nervového systému (akční sympatikus a klidný parasympatikus).

Kriya (Shatkarma, Shatkriya)

„Pokud je v těle přebytek tuku nebo hlenu, je třeba provádět shatkarmy neboli 6 očistných technik, a to před Pranayam. Ti, kdo mají tělesné funkce v rovnováze, je dělat nepotřebují.“

Hatha Yoga Pradipika

Ach, jak dlouho a zamilovaně bych dokázala mluvit o Kriya technikách. Dobrá, nechme to na jindy.

Kriya jsou očistné techniky, které zbavují tělo nánosů hlenu, toxinů a vůbec všech přebytečných věcí, které tam nemají co dělat. Kriya zahrnuje očistu nostních dutin, různých orgánů i celého trávicího traktu, očí a mysli.

Výsledkem je výrazná úleva. Znáte ten pocit těžkosti po něčem, co jste neměli sníst? A ten pocit úlevy, když se to konečně dostane ven? A teď si vemte, že ono se to tak úplně ven nedostalo. Spousta toho ve vás zůstala.

Jaká asi bude ta úleva, když se celý váš vnitřek pročistí? Asi taková, jako když restartujete své orgánové systémy. Začnou pracovat nanovo, harmonicky, energicky, pořádně. S čistým štítem.

To je Kriya.

Mudra

„Yoni Mudra vám pomůže se hluboce soustředit na svůj vnitřní prostor, aniž by vás cokoli zvenčí rušilo. Pravidelná praxe přináší spirituální vhled.“

Swami Sivananda

Mudra znamená gesto. Ale ne jen tak ledajaké. V józe Mudra slouží k tomu, aby měnila tok energie. Například aby ho zacyklila zpět dovnitř tam, kam zrovna chcete energii soustředit.

Ano, je to takové to „OK“, co vídáte na rukou meditujících jogínů. Tato konkrétní Mudra se jmenuje Chin Mudra, zklidňunje mysl a usnadňuje cestu do meditačního stavu.

Existuje mnoho Muder a ne všechny se odehrávají mezi prsty na rukách. Ruční gesta se jen na běžných lekcích nejčastěji používají. Kromě toho si můžete osvojit Mudry na obličeji (zapojíte oči, nos, jazyk), Mudry v pánevní oblasti nebo Mudry celého těla. Všechny Mudry mají zásadní vliv na tělesný tok Prany (živoucí energie) a dají se s nimi proto ovlivňovat stavy mysli i těla.

Bandha

„Jalandhara Bandha, Uddiyana Bandha a Moola Bandha se nacházejí v krku, břiše a perineu. Když je dokážeme dostatečně dlouho, proč bychom se vůbec báli smrti?“

Yogataravali (Sri Adi Shankaracharya)

Jak je vidno z citátu, máme možnost praktikovat tři hlavní Bandhy neboli zámky. Jeden v krku, druhý v bříšku a třetí na spodině pánve. Kromě toho můžeme všechny tři praktikovat dohromady a tím dostáhnout tzv. Maha Bandhy.

Když se tu řekne zámek, myslí se zámek energie. Stejné energie, kterou směřujeme a cyklíme pomocí Mudry. Při praktikování Bandhy chceme tuto energii zamknout, zadržet na místě, protože jinak tímto místem volně utíká a to nám ubírá životní sílu. Zároveň držením a uvolněním Bandhy vyvoláme silný tok pranické energie, který danou oblast pomáhá stimulovat, harmonizovat a uvolnit z ní blokace.

Meditace

„Utiš svou mysl a uslyšíš promlouvat duši.“

Ma Jaya Sati Bhagavati

Posledním dílečkem Hatha skládačky je samozřejmě meditace. Tohle slovo dnes slyšíme ze všech stran. Ale co to ta meditace ve skutečnosti je?

Je to proces, při němž jdeme svou pozorností hluboko dovnitř, sami k sobě. Když meditujeme, rozšiřujeme povědomí o své vlastní mysli, o svých podvědomých tendencích, emocích, pohnutkách… a učíme se je vědomě vnímat a zpracovávat bez kritiky a hodnocení. Abychom skrz ně mohli nahlédnout na své skutečné já.

Podle Patanjaliho se k meditaci dostáváme až tehdy, kdy uklidníme své tělo natolik, že přestaneme vnímat smyslové vjemy, a utišíme svou mysl natolik, že nás přestanou rušit myšlenky. Jakmile se to stane, dokážeme se plně a kompletně soustředit. Nejdřív to vyžaduje snahu, ale i ta snaha postupem praxe zmizí a my spočineme ve stavu, v němž nás neruší ani smysly, ani myšlenky, ani žádná naše snaha.

Tehdy teprve máme přístup k Pravdě. K tomu, kdo skutečně jsme. Ne naše tělo, ani naše emoce, ani myšlenky. Dostaneme se až ke svému vlastnímu vědomí a pochopíme. Meditace nás totiž postupně zavede na místo absolutní jasnosti a prozření.

Ke smyslu celé Hatha Jógy. K jednotě.